h2.post-title{ font-size:18px;}

1/03/2554

hulpwerkworden ‘hebben’ en ‘zijn’

ประโยคในรูปอดีต(perfectum) จะมี hebben กับ zijn มาทำหน้าที่เป็นกริยาช่วย (hulpwerkworden)

hebben กับ zijn เป็นคำที่พบมากในภาษาดัตช์เพราะมันทำหน้าที่เป็นได้ทั้งคำกริยาหลัก(hoofdwerkwoord), คำกริยาช่วย(hulpwerkwoorden) และกริยาช่องสาม (voltooid deelwoord) นอกจากนี้ตัวมันยังมีความพิเศษอย่างอื่นอีกคือเป็น onregelmatige werkwoorden (กริยาที่ไม่เป็นไปตามกฎ ‘t kofschip คือเปลี่ยนรูปไปเลย)

Lopen: loop – liep – gelopen

Ik heb op straat gelopen.
Wij zijn naar de stad gelopen.

Fietsen: fiets – fietste – gefietst

Wij hebben een uur gefietst.
Wij zijn naar school gefietst.

Klimmen: klim – klom – gekommen

Ik heb in een boom geklommen.
Ik ben naar de top geklommen.

Rijden: rijd – reed – gereden

Hij heeft gisteren in zijn auto gereden.
Hij is gisteren naar Rotterdam gereden.

Vliegen: vlieg – vloog – gevlogen

Zij hebben zes uur gevlogen.
Zij zijn van Amsterdam naar Spanje gevlogen.

สรุป

  • กริยาช่องสาม (voltooid deelwoord)ที่มีการเคลื่อนไหว(beweging)จะใช้คู่กับ ‘hebben
  • กริยาช่องสาม (voltooid deelwoord)ที่มีการเคลื่อนไหว(beweging)และมีการกำหนดทิศทาง(naar-bepaaling)จะใช้คู่กับ ‘zijn

ประโยคในรูปอดีต(perfectum) สำหรับคำกริยา vergeten และ verliezen:

Vergeten:

Ik heb mijn boek vergeten.
Hij heeft zijn jas vergeten.
Ze hebben hun spullen vergeten.
Ik ben zijn naam vergeten.
Zij is haar pincode vergeten.
Zij zijn die oude liedjes vergeten.

Verliezen:

Ik heb die weddenschap verloren.
De politicus heeft het debat verloren.
Zij hebben die werdstrijd verloren.
Ik ben mijn fietssleutel verloren.
Zij is haar portemonnaie verloren.
Wij zijn onze handschoenen verloren.

สรุป

  • vergeten(ลืม) สิ่งของใช้ ‘hebben’
  • vergeten(ลืม) ความคิด ความรู้ ความจำ ใช้ ‘zijn’
  • verliezen(สูญเสีย/แพ้) การแข่งขัน ใช้ ‘hebben’
  • verliezen(สูญเสีย/แพ้) สิ่งของ ใช้ ‘zijn’
 

SEO

ASR

Free counter and web stats