h2.post-title{ font-size:18px;}

1/01/2554

Voegwoorden / Conjuncties

Voegwoorden หรือ Conjuncties

คือคำสันธานนั่นเอง มีหน้าที่เชื่อมประโยค 2 ประโยคเข้าด้วยกัน ซึ่งก็ได้แก่ประโยคความรวมและประโยคความซ้อน

Voegwoord/conjunctie ที่ใช้ในประโยคความรวม (nevenschikkende voegwoorden) ได้แก่ want, of, maar, en และ dus เจ้าvoegwoord/conjunctie กลุ่มนี้จะเชื่อมประโยคสองประโยคที่มีเนื้อหาไปในทางเดียวกันหรือขัดแย้งกัน

Hoofdzin + Hoofdzin

hoofdzin
voegwoord/conjuntie
hoofdzin
Zaza en Toto beginnen te lachen,
want
Sarah vertelt een grapje.
Fiets je veel
of
wandel je liever?
Ik sport elke week,
maar
ik sport niet altijd op dezelfde dag.
Ik heb mijn huiswerk gemaakt
en
ik heb koffie gedronken.
Ik heb vanavond gesport
dus
ik ben moe.
ถ้าประธานของประโยคทั้งสองซ้ำกัน เราสามารถตัดคำที่ซ้ำกันออกได้ในประโยคที่สอง เพื่อไม่ให้เป็นการซ้ำซากจำเจ เช่น
  • Volgend jaar ga ik Engels studeren of volgend jaar ga ik een nieuwe baan zoeken. ตัดคำที่ซ้ำออกแล้วเขียนใหม่ได้เป็น Volgend jaar ga ik Engels studeren of een nieuwe baan zoeken.
  • Hij studeert economie en hij werkt ook in een bioscoop. ตัดคำที่ซ้ำออกแล้วเขียนใหม่ได้เป็น Hij studeert economie en werkt ook in een bioscoop.

Voegwoord/conjunctie ที่ใช้ในประโยคความซ้อน (onderschikkende voegwoorden) จะเขียนเจ้า voegwoord นี้ในประโยค bijzin เท่านั้น ในที่นี้มดจะยกตัวอย่างคำที่พบและใช้บ่อยๆเท่านั้นนะคะ เช่น omdat, doordat, toen, als, wanneer, terwijl, totdat, sinds, voordat, nadat, zodra และ zodat

hoofdzin
bijzin
Hij las de krant,
terwijl hij naar de televisie keek.
Ik ga vandaag niet naar school,
omdat ik ziek ben.
Hij belt jou,
als hij later komt.
Hij geniet van zijn leven,
sinds hij met pensioen is.
Ik zag haar,
toen ik op de markt liep.
bijzin
hoofdzin
Hoewel hij erg moe is,
gaat Martijn(toch) naar het feest.
Toen ik in Rotterdam woonde,
ging ik vaak naar de bibliotheek
Als het regent,
ga ik niet naar buiten.
Bijzin(ประโยครอง) ให้ข้อมูลเพิ่มเติม(ส่งเสริม) hoofdzin(ประโยคหลัก) ดังนั้นเราสามารถจะแบ่งเจ้า voegwoord/conjunctie ในประโยคความซ้อนได้เป็นกลุ่มๆ

Reden, oorzaak:  omdat, doordat

  • Tim bleef gisteren thuis, omdat hij ziek was.
  • Omdat het erg druk is, kan ik geen vrij krijgen.
  • Doordat ik een Nederlandse man heb, woon ik nu in Nederland.

Tijd:

  • Toen (อดีต); Toen ik tien was, woonde ik in Thailand.
  • Als (ปัจจุบัน, อนาคต); Ik stop met werken, als ik 67 ben.
  • Wanneer (ปัจจุบันม อนาคต); Wanneer de bel gaat, is de les afgelopen.
  • Terwijl (ในขณะเดียวกัน); Josine kijkt televisie, terwijl Tim de krant leest.
  • Totdat (กระทั่งถึงเวลาหนึ่ง); Ik blijf daar werken, totdat ik het werk niet meer leuk vind.
  • Sinds (ตั้งแต่เวลาหนึ่ง); Sinds Bob in Amsterdam woont, heeft hij niet meer gevoetbald.
  • Voordat (ลำดับเหตุการณ์ที่เกิดก่อน); Je moet je handen wassen, voordat je gaat eten.
  • Nadat (ลำดับเหตุการณ์ที่เกิดหลัง); Nadat hij de tekst heeft gelezen, beantwoordt hij de vragen.
  • Zodra (ทันทีทันใด..ถ้า); Zodra ik thuiskom, bel ik mijn moeder op.

Voorwarde: als, wanneer

  • We moeten veel geld hebben, als we een nieuw huis willen kopen.
  • Wanneer je geen rijbewijs hebt, mag je niet autorijden.

Niet – logische relatie: terwijl

  • Bob is hard aan het werk, terwijl hij  kiespijn heeft.

Gevolg: zodat

  • Ik werk nog even door, zodat ik morgen op vakantie kan.

หมายเหตุ zodat และ want จะไม่เขียนเป็นประโยคหน้าเด็ดขาด (ให้ลองสังเกตดูจากในหนังสือหลายๆเล่มหรือแบบฝึกหัดนะคะ)
สรุป
ในประโยค bijzin (ประโยครอง)
  • คำกริยาจะยืนอยู่หลังสุด
  • ประธานจะยืนอยู่ข้างหลัง voegwoord/conjunctie เสมอ
  • ประโยคbijzin จะยืนเคียงข้างประโยคhoofdzinเสมอ ไม่แยกจากกันจ้าาาาาา
 

SEO

ASR

Free counter and web stats